uskap

Rikkidirektiivi, luonnon kannalta ehkä toiseksi tuhoisin säädös EU aikana

Vihreiden lempilapsen, eli rikkidirektiivin tarkoitus oli suojella luontoa. Samoin oli kai päästökaupankin tarkoitus. Nyt on kuitenkin selvinnyt, että rikkidirektiivi todellisuudessa nostaa kokonaispäästöjä, aivan samoin kuin päästökauppa ja EU:n ilmastotavoite.

24.01.2014 Ylen pääuutislähetyksessä kerrottiin, että Arktic shipping:n aikeissa on ostaa uusia jäänmurtajia koska rikkidirektiivi myös laskee laivojen konetehoja.

Tästä syystä energian kokonaiskulutus nousee per kuljetettu tonni aivan samoin kuin kuljetuskustannuksetkin. Päästöt per tonni ja merimaili ratkaisevat. Nyt ne nousevat verrattuna aikaisempaan.

Jäänmurtajassa on aina huomattavat konetehot. Sotkeutumatta lillukanvarsiin, se tarvitsee saman konetehon kuin rahtilaiva joka selviytyy x-paksuisesta jäästä. Se tarkoittaa samat päästöt ja sama energian kulutus.

Kauppalaiva koneteholla jotain jää jäihin. Jäänmurtaja hakee sen matkan x-päästä, ja jäänmurtaja joutuu käyttämään voimaa eli polttoainetta enemmän kuin jäihin juuttunut alus. Seuraavaksi jäänmurtaja vie kauppalaivan määränpäähänsä ja käyttää tehoja jotain samoin kuin kauppalaiva. Kokonaiskulutus kasvaa. Kokonaispäästöt kasvaa. Rahdin kuljetusaika kasvaa ja rahdin hinta nousee.

Nyt tapahtuu niin, että kokonaisuudessaan saman rahtimäärän kuljettamiseen tarvitaan enemmän kilowatteja, polttoainetta ja miehistöä kuin ennen. Suomen vientiteollisuus kärsii samoin kuin luonto.

Vihreä eurooppalainen agenda tuhoaa luontoa enemmän kuin mikään ennen, puhumattakaan suomalaisista vientiteollisuuden työpaikoista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Voidaanhan sitä ryhtyä käyttämään vaikkapa ydinvoimaa laivojen tehonlähteenä. Tällöin päästöt taatusti vähenevät ja tehot säilyvät.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta ei taida sopia Vihreään agendaan.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Hmm. Minä tein väitöskirjanikin rikinpoistosta vuonna 1998. Pitäisiköhän minun tuntea pisto sydämessäni. Jotenkin en vaan tunne sitä.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Jukka, ei pidä. Tuskin silloin arvasit, että konetehot laskee rahtilaivoissa, ja sitä kautta kokonaispäästöt nousee. Vai olenko vallan väärässä?

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Lähdetään pojat Islantiin kylpemään. On kuulemma terveellisiä rikkipitoisia kylpyjä tarjolla.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Mennään vaan mutta jos pidettäisiin huolta siitä, että ei kuormitettaisi luontoa tarpeettomasti, eikä ainakaan niin, että kuormitus nousee sen takia kun tehdään tyhmiä päätöksiä.

Ari Lotvonen

Soutuveneellä, soutuveneellä!

Kaleerilaivoja käyttivät jo muinaiset tessanokialaiset. Ja porukassa ei sitten piereskellä.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros Vastaus kommenttiin #12

Juu ei piereskellä. Pierut tuhoaa otsonikerrosta.

Hannu Töyri

Meriluonto tarvitsee rikkiä eli rikittömyys on haitaksi meriluonnolle. Tietysti meriluonto saa rikkinsä muualta kuin laivojen päästöistä pääasiassa.

Ihmiselle ja monille materiaaleille kuten kuparikatoille se on haitallista (todettu mm. Puolassa. EU:n ilmoittama luku kuinka monta ihmishenkeä tuo päätös pelastaa on vääristelty ja teoreettinen. Se on liioiteltu suuresti silloinkin kun ajatellaan, että kaikki tuo rikki joutuisi ihmisen hengitykseen ja sinne laivojen rikkipäästöt eivät ulotu vaan laskeutuma-alue on huvin pieni rikillä eli mereen mennee lähes kaikki. Ainakin Helsingissä sataan kiinnitetty laiva kytketään Helsingin energian verkkoon, se ei siis käytä satamassa oloaikanaan pääkoneitaan, kansinosturit toimivat sähköllä jos niitä nykyisissä laivoissa enää onkaan, ainakaan kaikissa. Ihmiset eivät siis joudu kosketuksiin laivojen rikkipäästöjen kanssa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Wärtsilän yms. pitää kehittää tehokkaat rikkipesurit, jotta raskaan polttoöljyn käyttöä voidaan jatkaa nykyisillä teho/paino suhteilla.

Voi olla, että rikkirajoitukset stimuloivat samalla lailla kehitystä laivadieseleissä kuin on käynyt esim. kuorma-autodieseleiden parissa, kun päästöjä on rajoitettu.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Ymmärtääkseni rikkipesurit eivät ole vielä oikein toimineet. Hyvä, että kehitystä tapahtuu. Uutisessa sanottiin, että direktiivi vähentää laivojen konetehoa ja siksi Arktic Shipping on suunnittelemassa uusien murtajien hankintaa. Tämä on se, mikä pitkässä juoksussa aiheuttaa päästöjen lisääntymistä ja kustannusten nousua.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Wärtsilän yms. pitää kehittää tehokkaat rikkipesurit"

Julkisuudessa on vihjailtu että Rolls Royce olisi ostamassa Wärtsilän.

Heli Hämäläinen

Rautatie Venäjälle Kantalahteen Kemijärveltä ja radalle rikkiä tupruttava dieselveturi. Direktiivi kiittää.

Toimituksen poiminnat

Sivut